به گزارش ایکنا از قم، بهرام سرمست، استاندار قم، 18 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان ضمن گرامیداشت حضور اندیشمندان و پژوهشگران و فناوران و صنعتگران بابت دعوت جمعی محدود از خیل عظیم پژوهشگران و فناوران عذرخواهی کرد و گفت: از جمله مهمترین مسئله قابل تأکید در بحث پژوهش میتوان به این امر اشاره کرد که صحبت از پژوهش به منزله این است که پژوهش ابتدا باید از یک مبنا و یک خروجی تشکیل شود، یعنی مقدمه و مؤخره مسئله پژوهش باید روشن شود اما این امر در جامعه ما اتفاق نیفتاده است و اساس و مقدمه پژوهش که سؤال و مسئله است میان جامعه کمتر دیده میشود.
وی با بیان اینکه در جامعهای که انسان و جامعه در آن مسئلهمحور و سؤالمحور نباشد پژوهش معنایی نخواهد داشت و پژوهش برای حل یک مشکل و پاسخ به معمایی حل نشدنی راهکاری ارائه نخواهد داد، افزود: اگر در ذهن پژوهشگر چنین دغدغهای وجود نداشته باشد پژوهشگر به معنای واقعی نمیتواند پژوهشکننده و فناور شناخته شود.
بهرام سرمست بیان کرد: پژوهشهای یک پژوهشگر باید دارای خروجی باشد به این معنی که اندیشههای پژوهشگران در صفحه عمل مصداق، معنا و مفهوم کاربردی پیدا کند. پژوهش و فناوری دو بال یک پرندهاند که از اینها باید به دانش و علم رسید و هر چه زودتر تعاملی که بین علوم در اکثر نقاط جهان وجود دارد در ایران نیز به وجود آید.
استاندار قم افزود: تحولات بنیادین در ۱۵۰ سال اخیر در تاریخ ایران ثبت شده که از جمله آنها میتوان به انقلاب مشروطه، کودتاها و انقلابهایی که شکل اصلاحی داشتند اشاره کرد که در اصطلاح علم معاصر به اینها تحولات بنیادین گفته میشود ولی با وجود تمام این تحولات درسی گرفته نشده و این محل سؤال است.
بهرام سرمست گفت: میزان تجربهای که دیگران از تحولات تاریخ ۱۵۰ ساله ایران گرفتهاند، به مراتب بیشتر از میزان تجربهای است که خود ایرانیان و جامعه علمی ایران از این تحولات گرفته است.
استاندار قم اضافه کرد: داستان توسعه و پیشرفت تکنولوژی، پژوهش و فناوری داستانی تاریخی است که صورتهای جدیدی پیدا میکند و میتوان شاهد این امر بود، هنگامی که در دانشگاهها و در مقام تدریس به تعریف توسعه پرداخته میشود خلأ بزرگی در عرصه تئوریپردازی و پژوهش با عرصه فناوری، صنعت، تولید و سیاستگذاری اجتماعی وجود دارد و نتیجه این اتفاق بیاعتمادی و دوگانگی است که باعث عدم توسعه و پیشرفت میشود.
وی بیان کرد: خیلی از رشتههایی که در دانشگاهها وجود دارد به جهت نیاز جامعه نیست بلکه بهدلیل نیاز دانشگاه راهاندازی شده است؛ دانشجویان به معنای واقعی جویای دانش نیستند و یا شاید سیستم آموزشی نتوانسته است در جذب درست دانشجویان به سمت علم و تقویت روحیه پژوهش و فناوری آنها در جامعه جوان موفق عمل کند.
سرمست ادامه داد: در مسئله ذکر شده تنها دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مقصر نیستند بلکه جامعه مسئولان و صنعت نیز بهدلیل اینکه خود را از پژوهشهای دانشگاهی بینیاز دیدهاند باعث بهوجود آمدن این آسیب بزرگ هستند.
استاندار قم گفت: برای رسیدن به توسعه، این شکافهای عمیق باید بهصورت جدی از بین رفته و فاصله حرف تا عمل کمتر شود، همچنین عمل نیز بر مبنای علم و مدیریت علمی و عالمانه قرار گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: این جلسه بهصورت نمادین بهمنظور قدردانی از حداقل اندوختهها و آموختهها برگزار شد تا قدردانی از ارزش کار عزیزان به بهترین شکل انجام شود و دلیل دعوت تعداد اندکی از پژوهشگران به جهت شرایط شیوع ویروس کرونا بوده است.
انتهای پیام